Πόση άσκηση «επιτρέπεται» για το κουτάβι μου;

Από την Κλέα Μοριανού

Δεν φαντάζεστε πόσο λίγη άσκηση χρειάζεται το κουτάβι μας, όσο είναι ακόμα μικρό!

Χρησιμοποίησα τη λέξη «επιτρέπεται» για να σας τραβήξω την προσοχή, καθώς είναι πολύ σημαντικό να μην το παρακουράζουμε όσο, ακόμα, βρίσκεται στην ανάπτυξη! Ειδικά αν το κουτάβι μας είναι σχετικά βαρύ και αναμένεται να εξελιχθεί σε μεγαλόσωμο σκύλο, τότε η υπερβολή στην άσκηση μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα.

Από την άλλη, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η καθημερινή άσκηση -χωρίς υπερβολές- προσφέρει στο κουτάβι μας ευτυχία, ηρεμία και πιθανότατα έναν βαθύ ύπνο μεγάλης διάρκειας το βράδυ, γεγονός που θα επιτρέψει και σε εμάς να κοιμηθούμε χωρίς διαλείμματα…

Πόση άσκηση είναι αρκετή;

Όσο ακόμα ζούσε με την τετράποδη μαμά του, την καθημερινή του άσκηση και ανάπτυξη δεξιοτήτων είχε αναλάβει αυτή και τα αδέρφια του. Τώρα που πλέον βρίσκεται κοντά μας πρέπει εμείς να το κρατάμε σε φόρμα. Και είναι λογικό να βιαζόμαστε να ξεκινήσουμε τις βόλτες και την προπόνηση, ειδικά αν αυτό που ονειρευόμασταν ήταν οι μακρινοί περίπατοι μαζί του. Είναι σημαντικό όμως να επιδείξουμε υπομονή και σύνεση προκειμένου να μπορέσει αργότερα να μας ακολουθεί σε περπάτημα ή τρέξιμο μεγάλης διάρκειας.

Πριν ακόμα φτάσει το κουτάβι στο σπίτι, μπορούμε να έχουμε έτοιμο το… προσωπικό του γυμναστήριο: έναν ασφαλή χώρο εντός ή εκτός σπιτιού, με μαλακό έδαφος που δεν γλιστράει, όπου θα μπορεί να παίζει, να τρέχει και να μαθαίνει το σώμα του, στο δικό του ρυθμό. Είναι καλή ιδέα να το συνδυάσουμε με τον χώρο που θα πηγαίνει τουαλέτα, αφού όσο πιο πολύ κινείται τόσο περισσότερο θα θέλει να κάνει τις ανάγκες του. (ΔΙΑΒΑΣΕ: Πώς να μάθω στο κουτάβι μου να πηγαίνει «τουαλέτα»;)

Στο προσωπικό του γυμναστήριο μπορούμε να το πηγαίνουμε αρκετές φορές την μέρα, για λίγα μόνο λεπτά κάθε φορά, με ενδιάμεσες παύσεις ξεκούρασης.

Η προπόνηση μαζί μας, στο σταθερό περπάτημα δίπλα μας ή στην επαναφορά του παιχνιδιού που του πετάξαμε, θα πρέπει να είναι ανάλογη της ηλικίας του:

Συνταγή προπόνησης: Σύμφωνα με το Kennel Club του Ηνωμένου Βασιλείου ένα κουτάβι χρειάζεται μόλις 5 λεπτά ήπιας δραστηριότητας έως δύο φορές την ημέρα για κάθε μήνα της ηλικίας του. Με άλλα λόγια, ένα κουτάβι 3 μηνών χρειάζεται 15 λεπτά άσκησης (επί 2 φορές), ένα κουτάβι 4 μηνών 20 λεπτά (επί 2 φορές), και ούτω καθεξής…

 

Μερικές συμβουλές

  • Για την προπόνησή του επιλέγουμε ασκήσεις χαμηλής έντασης και χαμηλών κραδασμών όπως είναι η κολύμβηση (ΔΙΑΒΑΣΕ:….) ή το παιχνίδι με μικρές μπάλες (ΔΙΑΒΑΣΕ….). Μπορούμε, επίσης, να βγάλουμε το κουτάβι μας έξω για σύντομες βόλτες στο λουρί. Ωστόσο, αν αρχίσει να κάθεται, χρειάζεται να του δώσουμε χρόνο για να ξεκουραστεί. Μάλιστα, εάν δεν ξαναρχίσει να περπατάει, ίσως χρειαστεί να το κουβαλήσουμε πίσω στο σπίτι!
  • Φροντίζουμε να του προσφέρουμε καθημερινά την ίδια περίπου διάρκεια άσκησης χωρίς υπερβολικές εντάσεις. Έτσι θα το βοηθήσουμε να κτίσει σταθερά την αντοχή του, προκειμένου να μπορεί στο μέλλον να συμμετέχει σε δραστηριότητες μεγάλης έντασης όπως το τζόγκινγκ, η ορειβασία και τα κυναθλήματα, όπως είναι τα:
    – Agility (ΔΙΑΒΑΣΕ: Agility: παιχνίδια ευκινησίας για σκύλους, τώρα και στην Ελλάδα
    – IPO (ΔΙΑΒΑΣΕ: ΙΡΟ ή Schutzhund: Ιχνηλασία, υπακοή και προστασία)
    – Dock Jumping (ΔΙΑΒΑΣΕ: Άλμα εις… ύδωρ: Νερό, άσκηση, διασκέδαση και συναγωνισμός στο Dock Jumping)
  • Δεν έχουμε τις ίδιες προσδοκίες από όλες τις φυλές. Η ποσότητα άσκησης που χρειάζεται το κουτάβι μας επηρεάζεται (εκτός από την ηλικία) από τη φυλή ή το είδος, το τελικό του μέγεθος, βάρος, μορφολογία και το ιατρικό του ιστορικό. Δεν είναι όλοι οι σκύλοι φτιαγμένοι για να διανύουν τεράστιες αποστάσεις, αν και κάποιοι γεννιούνται έτοιμοι… όπως τα Μπόρντερ Κόλι, Τζακ Ράσελ Τεριέ (και τα υπόλοιπα τεριέ), και πολλά κυνηγόσκυλα.

 

Πότε το παρακάνουμε με την άσκηση;

«Τα κουτάβια σε μικρή ηλικία έχουν χαλαρές αρθρώσεις και όχι καλά ανεπτυγμένη μυϊκή μάζα που να μπορεί να τα υποστηρίζει σε μεγάλες ή έντονες δραστηριότητες. Αν κατά τη διάρκεια της άσκησης διαπιστώσουμε ότι το κουτάβι δεν μας ακολουθεί, ή αν αργότερα την ίδια ημέρα (ή την επόμενη) το κουτάβι είναι πολύ κουρασμένο για τις συνήθεις καθημερινές δραστηριότητες, τότε έχουμε υπερβεί τα όρια της αντοχής του», μας εξηγεί η κτηνίατρος Ναταλία Χρ. Κοντογεωργίου (www.mypetcare.gr)

 

Γιατί δεν πρέπει να υπερβάλλουμε;

Σε μικρές ηλικίες είναι εύκολοι οι τραυματισμοί των οστών και των αρθρώσεων, ενώ επίσης ελλοχεύουν και προβλήματα με κληρονομικό, περιβαλλοντολογικό ή διατροφικό χαρακτήρα.

Η δυσπλασία των ισχίων του σκύλου επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνουν τα κουτάβια.

Μέτρα για την προστασία από τη δυσπλασία των ισχίων

  • Δραστηριότητα με μέτρο (διαλείπουσες βόλτες μικρού μήκους και διάρκειας)
  • Άσκηση σε μαλακές επιφάνειες που δεν γλιστράνε
  • Αποφυγή ανάβασης σκαλιών κατά την κουταβίσια ηλικία.
  • Να αποφεύγονται τα ψηλά άλματα για την προστασία των αρθρώσεων των ισχίων, ώμων, αγκώνων και της καταπόνησης της μέσης.

 

Πότε θεωρείται «κινητικά» ενήλικο ένα ζώο;

Η «κινητική» ενηλικίωση εξαρτάται άμεσα από την επαρκή ανάπτυξη του σκελετού. Ζώα με σωματικό βάρος έως 11 κιλά μπορούν να αυξήσουν τη δραστηριότητά τους σε επίπεδα ενήλικου σκύλου όταν είναι 9 μηνών, μεγαλύτερα ζώα (11-45 κιλά) θα πρέπει να περιμένουν έως την ηλικία των 14 μηνών, ενώ γιγαντόσωμα ζώα άνω των 45 κιλών, θα πρέπει να κάνουν υπομονή μέχρι την ηλικία των 18 μηνών.

Διαβάστε αναλυτικότερα για την άσκηση των κουταβιών αλλά και των ενήλικων ζώων:

Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζουμε για την άσκηση του σκύλου μας

 
 
 
 


Σχολιαστε

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*