Μετακινήσεις ασφαλείας με το αυτοκίνητο

Από τον Γιώργο Φραντζεσκάκη

Ποιος είναι ο σωστός τρόπος να μεταφέρουμε σκύλους και γάτες με το όχημά μας; Οχι, το να τριγυρνούν ελεύθερα πάνω στα καθίσματα δεν είναι επιλογή.

Photo courtesy of Shutterstock

Ο σκύλος αυτός δείχνει να διασκεδάζει με την ψυχή του τη βόλτα με το αυτοκίνητο. Δυστυχώς όμως έχουν καταστρατηγηθεί οι βασικοί κανόνες ασφαλείας: δεν φοράει ζώνη ασφαλείας και, κρεμασμένος ολόκληρος έξω από το αυτοκίνητο, κινδυνεύει απο ωτίτιδες και τραυματισμούς. (Photo courtesy of Shutterstock)

Οι επαγγελματίες εκπαιδευτές προτιμούν τη λύση του συρμάτινου κλουβιού (ή crate, όπως έχει επικρατήσει να ονομάζεται), επειδή πολλές φορές αναγκάζονται να μεταφέρουν άγνωστα ζώα, των οποίων τις αντιδράσεις μέσα στο αυτοκίνητο δεν είναι σε θέση να γνωρίζουν. Ομως, το crate δεν είναι κλωβός ασφαλείας. Είναι ακριβώς το αντίθετο. Σε περίπτωση σύγκρουσης, το ζώο θα συνθλιβεί ανάμεσα στα σύρματα, ακόμη κι αν η καμπίνα του αυτοκινήτου μείνει ανέπαφη.

 

Η ασφαλέστερη μέθοδος για το σκύλο

Κατά την άποψή μας, είναι το ειδικό στηθόλουρο που συγκρατεί το ζώο σε πέντε σημεία -ώμους, θώρακα, ισχία- και συνδέεται με την κεντρική υποδοχή της ζώνης ασφαλείας, στο πίσω κάθισμα. Η επιλογή του κεντρικού σημείου δεν είναι τυχαία. Στη μετωπική σύγκρουση, το ζώο θα μετακινηθεί ελεύθερα ανάμεσα στα εμπρόσθια καθίσματα, χωρίς να κουτουλήσει σε κάποιο εμπόδιο. Σε πλάγια χτυπήματα, θα έχει το περιθώριο ασφαλείας που του προσφέρει το πλάτος της καμπίνας.

Στηθόλουρα αυτοκινήτου, με πόρπη που ταιριάζει στην υποδοχή της ζώνης ασφαλείας, θα βρείτε πλέον σε όλα τα μεγάλα pet shops. Φροντίστε να τη δοκιμάσετε στο σκύλο σας προτού την αγοράσετε, γιατί ναι μεν όλες είναι ρυθμιζόμενες, αλλά κάποιες ταιριάζουν καλύτερα και κάποιες όχι στον ιδιαίτερο σωματότυπο κάθε ζώου.

Σε περίπτωση που το πίσω κάθισμα είναι κατειλημμένο, το ζώο μπορεί να ταξιδέψει στο πορτ-μπαγκάζ (υπό την προϋπόθεση, φυσικά, ότι έχουμε αυτοκίνητο ενός όγκου – με ενιαίο χώρο αποσκευών). Στην περίπτωση αυτή, ένα σταθερό διαχωριστικό θα εμποδίσει τη μετακίνησή του προς την καμπίνα των επιβατών.

Επίσης, δεν αφήνουμε ποτέ το σκυλί μας να κρεμάει το κεφάλι του έξω από το παράθυρο, όσο διασκεδαστικό κι αν φαίνεται (και είναι, εδώ που τα λέμε…), γιατί οι τραυματισμοί από έντομα και οι ωτίτιδες παραμονεύουν.

Αν ο σκύλος μας ζαλίζεται στο αυτοκίνητο, ξεκινάμε την προσαρμογή του με μικρά, χαλαρά ταξίδια, δεν τον ταΐζουμε τουλάχιστον τρεις ώρες πριν ξεκινήσουμε και δεν τον μαλώνουμε αν κάνει εμετό στο κάθισμα – φροντίζουμε από πριν να το έχουμε προστατεύσει με ένα πλαστικό, αδιάβροχο κάλυμμα, που είναι ιδιαίτερα χρήσιμο ούτως ή άλλως αν ο σκύλος μας μαδάει…

Εννοείται ότι δεν βάζουμε ποτέ το ζώο μας σε μπαγκαζιέρες, ρυμουλκούμενες ιδιοκατασκευές και ξύλινα κουτιά (λύσεις προσφιλείς σε κυνηγούς που αγνοούν τους βασικούς κανόνες της οδικής ασφάλειας, της ευημερίας των σκυλιών τους και της αξιοπρεπούς συμπεριφοράς εν γένει). Εκτός από απάνθρωπες*, είναι και παράνομες.

 ΞΕΡΕΙΣ;   Τι προβλέπει ο νόμος για τα «σκυλόκουτα» των αυτοκινήτων;

 

Σε περίπτωση ατυχήματος

Σε μια σφοδρή σύγκρουση, οι πιθανότητες επιβίωσης ενός ζώου είναι πολύ λιγότερες από εκείνες των ανθρώπων που επιβαίνουν σε οποιοδήποτε αυτοκίνητο. Όλα τα συστήματα παθητικής ασφάλειας -ζώνες, προεντατήρες, αερόσακοι, καθίσματα- είναι σχεδιασμένα με γνώμονα τον ανθρώπινο σωματότυπο, όχι τον κυνικό. Όμως, το θέμα «ασφάλεια μεταφοράς κατοικιδίων» με το Ι.Χ. έχει δύο όψεις. Η πρώτη αφορά την ασφάλεια των ίδιων των ζώων. Η δεύτερη την ασφάλεια όσων συνεπιβαίνουν. Ενα σκυλί 25 κιλών που βρίσκεται στο πίσω κάθισμα, λυτό και χωρίς να συγκρατείται με κανέναν τρόπο, θα πέσει με τόση ορμή στην πλάτη ή στον αυχένα ενός από τους δύο επιβάτες των εμπρόσθιων καθισμάτων, όση καθορίζεται από τους νόμους της Κλασικής Μηχανικής: «ορμή = μάζα X ταχύτητα». Mε έναν απλούστατο υπολογισμό του γινομένου, καταλαβαίνει κανείς ότι τα 25 κιλά σκυλίσιας μάζας μετατρέπονται ακαριαία (και με θεωρητική ταχύτητα σύγκρουσης μόνον τα 50 χιλιόμετρα ανά ώρα) σε 1.250 κιλά ορμής. Η σπονδυλική στήλη του πιο δυνατού ανθρώπου στον κόσμο, σύμφωνα με τα αρχεία του Βιβλίου Ρεκόρ Γκίνες, αντέχει περίπου το ένα τρίτο. Η δική σας;

Συμπέρασμα: Έχουμε πάντα δεμένο το σκυλί μας στο αυτοκίνητο, ανεξάρτητα από τη διάρκεια της διαδρομής, τη συμπεριφορά ή το χαρακτήρα του σκύλου, τον αριθμό των επιβαινόντων ή τις οδηγικές μας ικανότητες. Μπορεί να καταφέρουμε να του σώσουμε τη ζωή, μπορεί και όχι, αλλά θα πολλαπλασιάσουμε τις πιθανότητες να σώσουμε τις δικές μας.

cat crate

Οι γάτες

Πρέπει πάντα να ταξιδεύουν σε ειδικό κλουβί μεταφοράς. Αν είναι αρκετά μεγάλο (ή το αυτοκίνητο μικρό), μπορούμε να το σφηνώσουμε ανάμεσα στο πίσω και το μπροστινό σαλόνι επιβατών. Για πρόσθετη ασφάλεια, ενδείκνυται να στερεώσουμε το κλουβί, χρησιμοποιώντας τη ζώνη ασφαλείας της θέσης επιβάτη που καταλαμβάνει.

 ΔΙΑΒΑΣΕ   7 Συμβουλές για να κάνουμε το ταξίδι στο ειδικό κλουβί ευκολότερο

 

Προσοχή στη θερμοπληξία

Όσο κι αν ακούγεται περιττό, ο αριθμός των ζώων που πεθαίνουν κάθε καλοκαίρι μέσα στα κλειστά αυτοκίνητα, επειδή οι ιδιοκτήτες τους τα άφησαν «για πέντε λεπτάκια», επιβάλλει την επανάληψή του: ποτέ, μα ποτέ, δεν αφήνουμε σκύλους, γάτες ή άλλα ζωντανά μέσα στο αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής ημέρας. Η σκιά θα αλλάξει θέση (η Γη γυρίζει, το θυμάστε;), οι θερμοκρασίες θα ανέβουν κατακόρυφα (έχουν καταγραφεί μέχρι και 55° C μέσα σε καμπίνα που την ακτινοβολεί αλύπητα ο ήλιος) και τα ζώα σας θα πεθάνουν από θερμοπληξία. Ενα ανοιχτό παράθυρο ή ένα σκίαστρο στο τζάμι ΔΕΝ θα τα σώσει. Θα τα σώσουν η πρόληψη και η άμεση αντιμετώπιση – που απαιτεί σταδιακό κατέβασμα της θερμοκρασίας με κατάβρεγμα (δροσερού, αλλά όχι παγωμένου νερού), ενυδάτωση και μεταφορά, το συντομότερο, στον γιατρό.

 ΞΕΡΕΙΣ;   Πώς νιώθει ένας σκύλος μόνος σε σταθμευμένο αυτοκίνητο;

 ΞΕΡΕΙΣ;     Ποια είναι τα προληπτικά μέτρα για να μην κινδυνεύσει από θερμοπληξία, ποια τα συμπτώματα και ποιες οι πρώτες βοήθειες;

 

* Έχει αποδειχτεί ότι τα καυσαέρια που στροβιλίζονται λόγω συντελεστή οπισθέλκουσας δημιουργούν ένα στάσιμο νέφος ακριβώς πίσω από το αυτοκίνητο, στην απόσταση που βρίσκεται η μπαγκαζιέρα. Επίσης, η μπαγκαζιέρα είναι ένα αλουμινένιο ρυμουλκούμενο χωρίς καμία παθητική ασφάλεια (ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης, μπάρες απορρόφησης της ορμής κ.λπ.).

 

Διαβάστε επίσης

HOT DOG: Μην ψήνεις το σκύλο (ή τη γάτα) σου στο αυτοκίνητο!

Αποφεύγοντας τη θερμοπληξία

Μέρες καύσωνα: Πώς θα βοηθήσουμε τους τετράποδους να τον αντιμετωπίσουν

«Σταμάτα να κατέβω!» – Ταλαιπωρείται στο ταξίδι;

Θα χρειαστεί ο σκύλος ή η γάτα μας να ταξιδέψει σε κλουβί μεταφοράς;

Πώς θα συμπαθήσει το αυτοκίνητο;

Τι προβλέπει ο νόμος για τα «σκυλόκουτα» των αυτοκινήτων;

 

 

Σχολιαστε

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*